Skip to content
Home » איפה מייצרים לוחות שעם

איפה מייצרים לוחות שעם

  • by

מאמר זה בוחן את המקורות ותהליך הייצור של לוחות השעם, תוך התעמקות בקצירת עץ אלון השעם וההיבטים הידידותיים לסביבה של החומר.

לנפלסט בע״מ – מפעל לייצור לוחות (הוראה, שעם, מחיקים ועוד)

שורשי הפקק: מאיפה הכל מתחיל?

שעם הוא חומר ייחודי ורב-תכליתי המשמש במגוון מוצרים, החל מפקקי יין ועד לריצוף. אבל איפה הכל מתחיל? התשובה טמונה בקליפת עץ אלון השעם, שמקורו באזור הים התיכון. עץ זה היה חלק חשוב מכלכלת האזור ומתרבותו במשך מאות שנים, וקליפתו נקצרה למגוון רחב של שימושים.

עצי אלון השעם יכולים לחיות עד 200 שנה, וניתן לקצור את הקליפה כל תשע עד 12 שנים מבלי לפגוע בעץ. שיטת קטיף בר קיימא זו שימשה במשך דורות, והיא מבטיחה שיערות אלון השעם יישארו בריאים ופרודוקטיביים. למעשה, יערות אלון השעם הם חלק מהמערכות האקולוגיות המגוונות ביותר מבחינה ביולוגית באזור הים התיכון, המספקים בית גידול למגוון רחב של חי וצומח.

קליפת עץ אלון השעם מורכבת משכבה חיצונית מחוספסת ובקעה ושכבה פנימית חלקה ואלסטית. השכבה הפנימית היא החלק המשמש לייצור מוצרי שעם, והיא נקצרה בקפידה על ידי עובדים מיומנים המשתמשים בשיטות מסורתיות. הקליפה מופשטת מהעץ ביריעות גדולות, אשר לאחר מכן מבושלות ומשטחות כדי להסיר כל זיהומים.

עץ אלון שעם ביער שופע, המציג לראווה את קליפתו הייחודית והעבה
עץ אלון שעם ביער שופע, המציג לראווה את קליפתו הייחודית והעבה

קציר שעם: איזון עדין בין האדם לטבע

תהליך קצירת השעם הוא איזון עדין בין האדם לטבע. זה דורש עובדים מיומנים שעברו הכשרה בשיטות המסורתיות של קציר פקקים, שעברו בדורות.

במהלך תהליך הקטיף, השכבה החיצונית של קליפת השעם מופשטת ומשאירה את השכבה הפנימית שלמה. תהליך זה מבוקר בקפידה כדי להבטיח שהעץ לא ייפגע ושהקליפה תוכל לצמוח מחדש. גם העיתוי של הקציר הוא קריטי, שכן יש לעשות אותו בזמן הנכון של השנה כדי להבטיח שהקליפה תהיה עבה מספיק לקטיף, אך לא עבה מדי כדי להינזק.

קצירת השעם היא תהליך עתיר עבודה הדורש סבלנות ותשומת לב לפרטים. עובדים משתמשים בכלים מיוחדים, כגון גרזן בעל ידית ארוכה, כדי להסיר בזהירות את קליפת הפקק מהעץ. תהליך זה יכול לקחת מספר שעות, תלוי בגודל העץ ובעובי הקליפה.

למרות האתגרים של קצירת השעם, זהו תהליך בר קיימא וידידותי לסביבה. יערות אלון השעם מספקים בית גידול חשוב למגוון חיות בר, וקצירת השעם עוזרת לשמור על הבריאות והפרודוקטיביות של יערות אלו. בנוסף, הפקק הוא משאב מתחדש שניתן לקצור שוב ושוב מבלי לפגוע בעץ.

מעץ ללוח: תהליך הייצור

לאחר שקליפת השעם נקצרה, היא מועברת למתקן ייצור שם היא מעובדת ללוחות שעם. השלב הראשון בתהליך הייצור הוא למיין את הפקק לפי איכות וגודל. זה מבטיח שהמוצר המוגמר יהיה עקבי ואיכותי.

לאחר מכן מרתיחים את הפקק כדי להסיר כל זיהומים ולרכך אותו. זה מקל על העבודה ומאפשר לעצב אותו לצורה הרצויה. לאחר מכן חותכים את הפקק ליריעות, המודבקות לאחר מכן ליצירת גוש גדול יותר.

לאחר יצירת הבלוק, הוא נחתך לחתיכות קטנות יותר ומשייף ליצירת משטח חלק. לאחר מכן ניתן לחתוך את הפקק לגודל ולצורה הרצויים, בהתאם לשימוש המיועד שלו. לדוגמה, ניתן לחתוך לוחות שעם המשמשים ללוחות מודעות לצורות מלבניות, בעוד ריצוף שעם ניתן לחתוך לאריחים מרובעים.

לבסוף, הפקק מסיים עם איטום כדי להגן עליו מפני רטיבות ובלאי. איטום זה יכול להיות שעווה טבעית או ציפוי סינטטי, בהתאם לשימוש המיועד של לוח השעם. לאחר מכן, המוצר המוגמר נארז ונשלח ללקוחות ברחבי העולם.

קו ייצור במפעל עם עובדים שהופכים פקק גולמי ליריעות, שייוצרו מאוחר יותר ללוחות שעם
קו ייצור במפעל עם עובדים שהופכים פקק גולמי ליריעות, שייוצרו מאוחר יותר ללוחות שעם

למה לבחור בשעם? היתרונות הסביבתיים והכלכליים

שעם הוא חומר בר קיימא וידידותי לסביבה המציע מגוון יתרונות על פני חומרים אחרים. ראשית, השעם הוא משאב מתחדש שנקטף מקליפת עצי אלון השעם. בניגוד לחומרים אחרים, אין צורך לכרות עצי שעם על מנת לקצור את הקליפה, מה שאומר שהעצים יכולים להמשיך ולצמוח ולייצר שעם במשך שנים רבות. זה הופך את הפקק לחומר בר-קיימא ביותר שיש לו השפעה מינימלית על הסביבה.

בנוסף ליתרונות הסביבתיים שלו, השעם מציע גם מגוון יתרונות כלכליים. שעם הוא חומר עמיד ביותר ועמיד בפני בלאי, מה שאומר שהוא יכול להחזיק מעמד שנים רבות ללא צורך בהחלפה. זה הופך אותו לבחירה חסכונית עבור מגוון רחב של יישומים, מריצוף וריהוט ועד ללוחות מודעות ואריחי קיר.

שעם הוא גם חומר רב תכליתי שניתן להשתמש בו במגוון רחב של יישומים. הוא קל משקל, גמיש וקל לעבודה, מה שאומר שניתן לעצב ולעצב אותו כך שיתאים למגוון צורות וגדלים. הרבגוניות הזו הופכת את הפקק לבחירה פופולרית עבור מגוון רחב של מוצרים, כולל בידוד, הנעלה ואפילו פקקים לבקבוקי יין.

היכן מייצרים לוחות שעם?:

מדינה עצי אלון שעם חומר מחיר (דולר ארה"ב)
פורטוגל בצור פקק 6.00
ספרד בצור פקק 7.50
איטליה בצור פקק 9.00
צרפת בצור פקק 10.50

לוחות שעם הם לא רק מוצר רב תכליתי ובר קיימא אלא גם תורמים לשימור יערות אלון השעם ותומכים בכלכלות מקומיות.
עבור עוד פרטים נוספים בנושא של לוחות מודעות שעם ואיפה מייצרים לוחות שעם נא להעיף מבט ב- lan-pal.com

דילוג לתוכן